I den historiske bygning har berømtheder fra hele verden optrådt igennem tiden.
Den karakteristiske ottekantede glasbygning, der blev genopført i 1946, bærer Poul Henningsens arkitektoniske særpræg. Glassalen er en unik kulisse til events med show og optrædener året rundt.
Da Tivoli åbnede i 1843 var der masser af kultur på plakaten: På Theatret optrådte akrobater og stærke mænd, i Cirkus var der tilsvarende kunster, og hen over Stadsgraven balancerede en linedanser. Ved Havens eneste karrusel spillede et firemandsorkester. Fra 1844 kom pantomimerne til på Theatret.
Ved Stadsgraven – i dag Tivoli Søen – lå Koncertsalen, der var en af Tivolis hovedattraktioner. Med sine kulørte glaspartier så den forunderlig og eksotisk ud, som den lå der ved vandet med cafeerne Divan 1 og Divan 2 på hver side. Inde i Koncertsalen kunne man opleve H.C. Lumbye og hans orkester, der spillede sprudlende galopper, festlige polkaer og poetiske valse, den tids popmusik.
Når der var mulighed for det, indøvede orkestret internationale værker, symfonier af store komponister, som de præsenterede for Tivolis gæster lidt efter lidt. På den måde fik almindelige mennesker mulighed for at lytte til det, vi i dag kalder klassisk musik. Det kunne de ellers ikke.
Ovre på Theatret, Pantomimeteatret, var man begyndt at spille revy, der var en ret ny teatergenre på det tidspunkt. Men det er ikke helt let at spille den slags udendørs uden elektrisk forstærkning af stemmerne, så revyerne rykkede indendørs, blandt andet i Koncertsalen.
Selv om Lumbye var borte, var orkestret og musikken så stort et tilløbsstykke, at man havde brug for en større sal, så i 1902 foretog man et af de tryllenumre, der siden er blevet typisk for Tivoli. En ny, flot koncertsal var blevet opført centralt i Tivoli; et imponerende persisk palads med en rigt dekoreret sal og restaurant på balkonen. Den skulle naturligvis hedde Koncertsalen og vupti blev den gamle bygning omdøbt til Glassalen. – Sådan er navne blevet brugt, flyttet og genbrugt lige siden.